В
зв’язку зі стрімким плином науково-технічного прогресу та невпинної модернізації
у всіх сферах діяльності людини важливого значення набуває впровадження сучасних
інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) в освітнє середовище ПТНЗ. Використання
ІКТ в навчально-виховному процесі професійно-технічного
навчального закладу покликане швидко вирішувати самі різноманітні питання, що
постають перед педагогом в його професійній діяльності.
Стрімкий розвиток мережевих інформаційних технологій поряд
з помітним зниженням тимчасових і просторових бар'єрів в розповсюдженні
інформації відкрив нові перспективні можливості у сфері професійної освіти.
Можна з упевненістю стверджувати, що в сучасному світі має прояв тенденція
злиття освітніх і інформаційних технологій та формування на цій основі
принципово нових - інтегрованих технологій
навчання, заснованих, зокрема, на технологіях комунікативної передачі
інформації через глобальну мережу Інтернет. Використання
мережі Інтернет відкриває перед педагогом нові можливості як у сфері
професійного вдосконалення навичок роботи з персональним комп’ютером, такі у
педагогічній сфері.
Аналізуючи сучасний
ринок інформаційно-комунікаційних технологій, що доступні пересічним
користувачам, можна виділити такі основні напрямки використання ІКТ, що
сприяють всебічному розширенню професійних компетенцій викладача ПТНЗ:
1) Inter © “Навчання для майбутнього” - найбільша
спільна ініціатива Міністерства освіти і науки України, Інституту інноваційних
технологій та змісту освіти МОН України, ЦІППО АПН України, ОІППО, ОУОН ОДА та
корпорації Intel щодо перепідготовки педагогічних кадрів з ІКТ та новітніх
педагогічних технологій, яка уможливлює підготовку школярів до економіки знань
XXI сторіччя та надає їм необхідні навички [1].
Участь та подальша робота викладача ПТНЗ на основі даної програми
допомагає кожному педагогу проаналізувати свій рівень знань з володіння сучасними
комп’ютерними технологіями, набути вмінь працювати за проектними технологіями
навчання з використанням ІКТ, відшліфувати вміння надавати регулярні
консультації та координувати роботу учнів в групах засобами ІКТ.
2) Google-технології - важливе і одне з ключових
місць серед усіх Web-технологій займає компанія Google зі своїми провідними
технологіями. Крім звичайного пошуку Google пропонує ряд сервісів та
інструментів для різних потреб. Більшість з них - Web-додатки, що вимагають від
користувача тільки наявності браузера, в якому вони працюють, та
Інтернет-підключення. Це дозволяє використовувати дані в будь-якій точці планети
і не бути прив'язаним до одного комп'ютера [2]. Серед сервісів та інструментів
Google, які можуть бути корисними при підвищенні професійної компетентності
викладача професійно-технічного навчального закладу, можна виділити наступні:
· Google Пошук (google.com) – найперша і основна послуга Google. Пошук в Google є простим і
компактним – нічого лишнього, все продумано до найдрібніших деталей. Вводимо
ключові слова – отримуємо найбільш релевантний і необхідний нам результат.
· Gmail (gmail.com) - безкоштовна
електронна пошта з великим обсягом місця для зберігання повідомлень (більше
10.1 Гб), з доступом по POP3 і зручним Web-інтерфейсом.
Також є OpenID-провайдером для всіх служб Google. Тобто, це означає, що якщо
користувач зареєстрований в системі Gmail, він отримує вільний доступ до
всіх інших сервісів та служб Google, що є досить зручно для розробки та користування освітніми
можливостями Google.
· Blogger (blogger.com)
- це сервіс для ведення блогів, що дозволяє тримати на своєму хостингу не
тільки програмне забезпечення, а всю інформацію: записи, коментарі та
персональні сторінки в СУБД на серверах Google. Блог викладача професійно-технічного навчального закладу
дозволяє в інтерактивному режимі доносити
до учнів необхідну їм інформацію, таку як оголошення, навчальний
контент, зміни в графіку навчання та ін.
· Google Docs (docs.google.com) - безкоштовний он-лайн-офіс, що включає в себе
текстовий, табличний процесор і сервіс для створення презентацій, а також
Інтернет-сервіс хмарного зберігання файлів з функціями файлообміну, що
розробляється компанією Google. Документи і таблиці,
створювані користувачем, зберігаються на спеціальному сервері Google, або можуть бути
експортовані у файл. Це одна з ключових переваг програми, оскільки доступ до
введених даних може здійснюватися з будь-якого комп'ютера, підключеного до Інтернету (при цьому доступ
захищений паролем). Наразі сервіс
об’єднано у великий пакет програм Google Drive
· Youtube (youtube.com) - сервіс, що
надає послуги відеохостингу. Користувачі можуть додавати, переглядати,
коментувати і ділитися з друзями тими чи іншими відеозаписами. Завдяки простоті
і зручності використання YouTube став найпопулярнішим місцем для розміщення
відеофайлів і третім сайтом у світі за кількістю відвідувачів. YouTube дозволяє
створювати власні сторінки, так звані «аккаунти», на яких можна розміщувати
різноманітні відеофали – відеоуроки, презентації, практикуми, семінари,
майстер-класи та інше. YouTube є ідеальний сервісом для проведення он-лайн
конференцій та презентацій різного масштабу. Аккаунти педагогів та цілих
навчальних закладів стають в мережі звичайною справою
· Google Sites (sites.google.com) - спрощений
безкоштовний хостинг на базі структурованої wiki. Дозволяє за допомогою
технології wiki зробити інформацію доступною для людей, які потребують її
швидкої подачі. Користувачі сайту можуть працювати разом, додавати інформацію з
інших додатків Google, наприклад Документи Google, Календар Google, YouTube, Picasa
і з інших джерел. Розробник сайту може запрошувати інших користувачів для
спільної роботи над сайтом, контролювати їх доступ до матеріалів. Сайт може
бути використаний в private режимі, наприклад, для організації особистого wiki
- блокнота або для ведення записів по приватному проекту з доступом до
інформації тільки після авторизації. Google Sites дозволяє
створювати сайти для розміщення
будь-якого навчального контенту – сайти учнівських груп, викладачів, навчальних
закладів
· Google + (plus.google.com) - проект
соціальної мережі компанії Google. Сервіс надає можливість спілкування через
Інтернет за допомогою спеціальних компонентів: Кола, Теми, Відеозустрічі,
Мобільна версія. Компанія Google при анонсуванні мережі заявила, що
основоположними принципами дії сервісу є: користувачі, приватність і живе
спілкування. Інформація, якою діляться учасники мережі, впливає на
персоналізовані результати пошуку Google [3]. Соціальна мережа вже давно
переросла рівень простого спілкування,та є вагомим важелем впливу в будь-якій
сфері суспільства, тому власна сторінка в соціальній мережі відкриває широкі
можливості для доступу до великого об’єму інформації.
3) Соціальна мережа – веб-сайт або інша служба у Веб,
яка дозволяє користувачам створювати публічну або напівпублічну анкету,
складати список користувачів, з якими вони мають зв'язок та переглядати власний
список зв'язків і списки інших користувачів. Природа та номенклатура зв'язків
може різнитись у залежності від системи. Соціальні мережі зі своїм стрімким розвитком
переросли з сайтів для простого спілкування в ресурси з колосальними освітніми
можливостями. Так, Івашньова С. В., у своїй праці [4], вказує на такі позитивні сторони соціальних мереж в середовищі освіти:
· доступні
безкоштовні соціальні сервіси здатні задовольнити
потреби учасників навчального процесу у збереженні, передачі та спільному
використанні різних типів документів;
· переважна
більшість учасників навчального процесу (як педагогів, так і учнів) мають досвід використання соціальних сервісів та/або
соціальних мереж у повсякденному
житті;
· регулярне
використання соціальних сервісів та соціальних
мереж з метою організації навчальної діяльності
сприятиме формуванню культури спілкування у
віртуальному середовищ, розвитку комунікативної компетентності, що в подальшому позитивно впливатиме на адаптацію до навчання у ВНЗ та
професійної діяльності.
4) Хмарні технології — це технології, які надають користувачам Інтернету доступ
до комп’ютерних ресурсів сервера і використання програмного забезпечення як
онлайн-сервіса.
Хмарні технології в навчанні надають ряд
переваг:
· економія засобів на придбання програмного
забезпечення;
· зниження потреби в спеціалізованих
приміщеннях;
· виконання багатьох видів учбової роботи,
контролю і оцінки online;
· економія дискового простору;
· антивірусна, безрекламна, антихакреська
безпека та відкритість освітнього середовища для вчителів і для учнів [5].
Технологія
хмарних обчислень і реалізована на її основі освітня платформа дозволяють педагогам
максимально ефективно використовувати наявні програмно-апаратні ресурси
навчального закладу, а учні дістають можливість застосовувати на практиці
найсучасніші комп'ютерні технології.
До
хмарних сервісів зберігання даних, які доцільно використати в педагогічній
діяльності, можна віднести: Dropbox, Яндекс Диск, OneDrive, Copy.com, Google Drive.
Виходячи з вище сказаного можна зробити висновок, що лише
правильне застосування комп'ютерів в освіті може призвести до появи нового
покоління інформаційних освітніх технологій, що дадуть змогу підвищити якість
навчання, створити нові засоби впливу, ефективніше взаємодіяти педагогам з
учнями. На думку багатьох фахівців, нові інформаційні освітні технології на
основі комп'ютерних засобів дають можливість значно підвищити ефективність
навчання. В свою чергу, використовуючи ІКТ в своїй роботі, педагог підвищує
рівень своєю професійної компетентності, що, в свою чергу, стимулює до
подальшого саморозвитку. Адже кожен учасник навчального процесу повинен
володіти необхідною інформаційною грамотністю і розумінням у використанні комп’ютерних
технологій, тоді він зможе навчити іншого.
Список використаних джерел
1. Inter
© “Навчання для майбутнього” в Україні.
– [Електронний
ресурс]. – Режим
доступу: http://iteach.com.ua/
2. Google
(компания). – [Електронний ресурс]. – Режим доступу:
http://ru.wikipedia.org/wiki/Google_(компания);
3. Список сервісів та
інструментів Google. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://ru.wikipedia.org/wiki/Список _сервисов
_Google;
4. Івашньова С. В. Використання соціальних
сервісів та соціальних мереж в освіті. - НАУКОВІ ЗАПИСКИ НДУ ім. М. Гоголя.
Психолого-педагогічні науки. - 2012. - № 2. – с. 15-17
5. Хмарні технології в навчанні. – Освітній простір «Infoсвіт». – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://infosvit.if.ua/hmarni-tehnolohiji-v-navchanni/